Voor het programma van ‘Werken aan de Ring’ (R0 rond Brussel) van De Werkvennootschap, werkt MINT sinds 2018 samen met andere partners aan een ruimtelijke en verkeerskundige visie van de Oostelijke R0. De grote knooppunten Vierarmen, Groenendaal, Jezus-Eik en Leonard worden aangepakt om de verkeersveiligheid, doorstroming, samenhang,… te verbeteren.

In de eerste fase van de studie analyseerden we met het projectteam de knelpunten en opportuniteiten. Via deskresearch, verschillende bewonersvergaderingen in de betrokken gemeentes en een intensieve samenwerking met de verschillende actoren, bundelden we de bezorgdheden en kansen. Daaruit vloeiden een 50-tal potentiële projecten voort die we bundelden in een projectboek.

De Vlaamse Regering keurde een tiental quick win projecten goed, die we in de tweede fase tot uitwerking brengen. Met het projectteam verdeelden we de verschillende processen in deelstappen. Zo is bijvoorbeeld de uitwerking van nieuwe fietssnelwegen uitgesplitst in de opmaak van een startnota, de projectnota, een vergunningsaanvraag, een aanbestedingsdossier en de opvolging van de werken. Voor elk van deze processtappen onderhouden we wekelijks (en zelfs dagelijks) nauwe contacten om de voortgang van de dossiers te garanderen. Steeds blijft een multidisciplinaire aanpak bewaakt door intensief overleg te houden.

Gelijktijdig met het uitwerken van de quick wins, starten de studies op voor de opmaak van GRUP’s voor de vier verkeersknopen. MINT zorgt met haar kennis in de verkeersmodellen voor de ondersteuning. Zowel het doorrekenen van het macromodel van de vervoerregio, als meer gedetailleerde ontwerpen via de opmaak van microsimulaties in VISSIM, voerde MINT uit. Dit resulteert in de opmaak van vier GRUP’s die bij dit schrijven nog lopen (startnota en scopingsnota verder opgemaakt), en verder vertaald worden in MER-procedures die door het projectteam opgevolgd worden.