In opdracht van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust voerden MINT en Ecorys een tweedelige haalbaarheidsstudie uit naar personenvervoer over water in Gent. De studie onderzocht zowel het stadscentrum als de kanaalzone Gent–Terneuzen.
Voor het stadscentrum maakten we een kwalitatieve analyse van de fysieke randvoorwaarden (sluizen, brughoogtes, vaarsnelheden), de ruimtelijke context en de doelgroepen. Via een trechteringsproces werden de meest kansrijke routes en haltes geselecteerd. Vervolgens maakten we per doelgroep een inschatting van het potentieel, met aandacht voor functionele en recreatieve verplaatsingen.
In de kanaalzone werd een kwantitatief rekenmodel ontwikkeld, gebaseerd op het Regionaal Verkeersmodel Gent. Dit model combineerde vervoersvraag, netwerkdata en reistijdanalyses (via Google Maps API) om de modal shift van auto naar waterbus te simuleren. Sensitiviteitsanalyses testten de impact van variabelen zoals snelheid, frequentie en haltering.
Op basis van deze inzichten werkten we zes scenario’s uit en evalueerden ze in een businesscase over 25 jaar. De studie koppelt ruimtelijke analyse aan verkeersmodellering en economische evaluatie en biedt zo een robuust kader voor beleidsbeslissingen rond watergebonden mobiliteit.

