Het project BRABO I omvat (een gedeelte van) het ontwerp, de bouw, de financiering en het meerjarig onderhoud. Het is een clustering van 2 projecten bestaande uit de volgende onderdelen:

– Tramlijnverlenging over de N10 vanaf het Gemeenteplein Mortsel tot de eindhalte Capenberg in Boechout.

– Tramlijnverlengingen over de N12 vanaf de Schotensteenweg tot de keerlus Fortveld in Wijnegem en, en vanaf eindhalte Wim Saerensplein over de Ruggeveldlaan naar de N12, incl. de Stelplaats Deurne (bouwen van een tramstelplaats voor 53 tramstellen, met onderhoudscentrum & administratieve gebouwen).

Voor het uitwerken van de Minder Hinder-maatregelen trachtte MINT steeds een consensus te vinden tussen het zo vlot mogelijk laten verlopen van de werken en het beperken van de hinder voor de verschillende verkeersdeelnemers. Oplossingen werden uitgewerkt voor de organisatie van alle types verkeer nabij en in de omgeving van de werf en een omleidingsplan werd uitgewerkt. Deze concrete plannen gaven vervolgens de directe aanleiding voor de opmaak van een signalisatieplan.