Vorige week niet weg te denken uit de media: de invoering van basisbereikbaarheid in een groot deel van Vlaanderen. Een broodnodige hervorming van het busnetwerk om het beter af te stemmen op de vraag en de verplaatsingsbehoeften van de Vlaming. Op sommige plaatsen was het netwerk historisch (scheef)gegroeid, met lijnen die hun oorsprong konden terugvoeren op 19de-eeuwse trein- en tramlijnen. Afgelopen zaterdag wijzigde de meerderheid van alle buslijnen in Vlaanderen van nummer, traject of dienstregeling. In de pers verschenen al veel berichten over het nieuwe net, vaak met focus op de plaatsen waar de dienstverlening wordt afgebouwd. De VRT vroeg zichzelf al af of het nieuws de laatste dagen niet teveel op de negatieve elementen van het plan focuste. (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/12/nieuwsombudsman-vervoersplan-delijn/)

In drie vervoerregio’s ondersteunde MINT De Lijn met de uitwerking van het vervoer op maat. Door een grondige analyse van de vervoersstromen konden we samen met MOW, De Lijn en de steden en gemeenten een aantal voorstellen uitwerken die in het nieuwe net zijn opgenomen: